Detail akce | Po stopách politických vězňů

Po stopách politických vězňů

23. 11. 2013 – 23. 12. 2014 Památník Vojna Lešetice
Nová naučná stezka.

„Vedle místa zázraků se děly hrůzy“

V sobotu 23. listopadu 2013 ve 14 hodin byla u Památníku Vojna Lešetice slavnostně otevřena nová naučná stezka, která prostřednictvím příběhů politických vězňů spojuje Svatou Horu a bývalý tábor Vojna. Při té příležitosti se uskutečnila mše svatá za oběti totalitních režimů, celebrovaná od 11 hodin P. Stanislavem Přibylem v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Svaté Hoře.
Akce se konala pod záštitou arcibiskupa pražského kardinála Dominika Duky, hejtmana Středočeského kraje Josefa Řiháka, starosty města Příbram Pavla Pikrta, starosty obce Lešetice Jaromíra Nusla, za podpory Renovabis, Česko-německého fondu budoucnosti, CzechTourism a dalších.

Pozvánka ke stažení

V Příbrami a okolí bylo instalováno sedm informačních panelů představujících konkrétní místa a příběhy politických vězňů. K orientaci napomáhají také směrovky cyklostezky, stejně tak jako aplikace Paměť národa, která je zdarma ke stažení pro chytré telefony. Panely obsahují rovněž QR-kódy s dalším zajímavým obsahem, obohaceným o autentické nahrávky a fotografie.

Kromě putování po lokalitách spojených s příběhy politických vězňů nabízí stezka i několik poutavých výhledů na oblast pahorkatiny mezi pásem Brd a středním tokem Vltavy. Cesty vedoucí převážně po okraji lesů, polí a luk umožňují také přímý kontakt s přírodou. Celkem je putování dlouhé přibližně 14 km, pohodlnou chůzí trvá kolem 4 hodin. Terén je vhodný též pro rodiny s dětmi a dá se absolvovat i na kole. Ve zkrácené verzi v bezprostředním okolí Památníku Vojna je stezka dlouhá 6 km.

Na stezku Po stopách politických vězňů můžete vyrazit od vlakového nádraží v Příbrami, kde najdete první příběh jednoho z politických vězňů, který popisuje své pocity po propuštění. Od úvodního panelu vede trasa na Svatou Horu. Můžete tak absolvovat skutečnou cestu uličkami města jako tento vězeň, který přišel poděkovat Panně Marii za přežití. Odtud můžete pokračovat po žluté turistické značce směr Žežice nebo se vydat po trase přes Sázky, část města Příbrami, kolem haldy číslo 6 do Brodu u Příbrami, kde se setkáte s prvními důsledky uranové těžby. V Brodě se dozvíte více o zabrání pozemků zemědělcům v době komunismu, také je možné nahlédnout do místní kaple z 18. století. Cesta dále vede kolem Příbramského potoka do Lešetic.

V Lešeticích začíná zvláštní šestikilometrový okruh naučné stezky, který spojuje místa v okolí Památníku Vojna. Informační panel v Lešeticích je přímo u cesty, kterou vybudovali vězni tábora Vojna v letech 1949–51. Dále cesta stoupá po silnici přes železniční trať k dalšímu z panelů. Na kraji lesa se nachází tzv. „návštěvna“, která stojí na místě ještě dostatečně vzdáleném od tehdejšího lágru, aby příbuzní neviděli podmínky, ve kterých vězni přežívali a pracovali. Po 400 metrech již vidíte ostnaté dráty a hlídací věže Památníku Vojna, místa, kde se děly hrůzy. Další zastavení naučné stezky je umístěno přímo před vstupem.

Poté stezka pokračuje podél ostnatých drátů až k lesní křižovatce, kde odbočíte doprava. Po lesní pěšině se dostanete k dalšímu zajímavému zastavení u Žežic, kde se dozvíte o nesnesitelných podmínkách panujících v táboře v zimě. Nedaleko tohoto panelu se můžete občerstvit v místní restauraci. Dále pokračujete příjemnou cestou, která nabízí panoramatický výhled do okolí i z vrcholu Vojna (666 m n. m.), podle kterého byl tábor pojmenován. Polní cestou vedoucí z kopce dorazíte zpět do Lešetic.